معمولا وقتی آگاهی در مورد یک بیماری کم باشد ایجاد وحشت می‌کند و در بحران‌ها وحشت مردم از همه چیز بدتر است و اگر بخواهند با هیجان و استرس با آن برخورد کنند برای سیستم ایمنی بدن خود مشکل ایجاد می‌کنند. کووید ۱۹ (COVID 19) نام رسمی ویروس کرونا است که از سوی سازمان جهانی بهداشت، بر این ویروس گذاشته شده‌است که خلاصه شده “کرونا” (Corona) ، “ویروس” (Virus)، بیماری (Disease) و عدد ۱۹ است که به سال ۲۰۱۹ – زمان شناسایی و شیوع آن ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ – اشاره دارد.

این بیماری جدید یک بیماری قابل انتقال از راه تنفس در محیطی است که فرد مبتلا به بیماری حضور داشته باشد. این عفونت تنفسی فوقانی که در حال حاضر در کشور چین شیوع پیدا کرده و در ایران نیز نمونه‌هایی از آن مشاهده شد، بسیار جدی است. کووید ۱۹ بسیار قدرتمند بوده و در برابر آنتی بیوتیک‌های موجود مقاوم است. این ویروس عفونت باکتریایی نیست بنابراین نمی‌توان با آنتی بیوتیک‌ها آن را درمان کرد.

علائم ویروس کرونا

به گفته محققان تب بالا، کوتاه شدن تنفس ازجمله علائم ویروس کرونا است. کووید ۱۹ تنها ریه انسان را درگیر نمی‌کند؛ پس از ریه، کلیه فرد مبتلا شده به کرونا از کار می‌افتد.

کرونا با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، سرفه، عطسه، لرزش دستان، گلودرد، معمولاً سردرد و تب باعث ایجاد عفونت و مشکلات خفیف تا متوسط در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود.بنابراین در صورتی که چنین شرایطی دارید تا زمان بهبودی کامل از مراجعه به دندانپزشکی خودداری کنید و در صورتی که کار اورژانسی دندانپزشکی داشتید حتما پیش از شروع کار، دندانپزشک و کادر درمان را در جریان بیماری خود قرار دهید. در این صورت، کادر درمانی می‌توانند با رعایت کامل نکات ایمنی مانند استفاده از ماسک مناسب، دستکش و وسایل یک‌بار مصرف، اقدامات لازم برای دندانپزشکی اورژانسی بیمار را انجام دهند.

افراد مبتلا به سرطان، ام‌اس، افراد دارای مشکلات ریوی، کلیوی و افرادی که پیوند داشته باشند بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار دارند. کودکان نیز مبتلا به این ویروس می‌شوند اما آمار نشان می‌دهد افراد بالای ۶۰ سال ۸۰ درصد ابتلا به این بیماری را شامل شده‌اند.

ویروس کرونا

راههای انتقال ویروس کووید ۱۹

ویروس‌ها می‌توانند از تماس انسان با حیوان منتقل شوند برای مثال ویروس سارس از گربه و ویروس «مِرس» از شتر به انسان منتقل می‌شوند؛ اما در خصوص ویروس کرونا هنوز مشخص نیست که چه حیوانی باعث انتقال این ویروس به بدن انسان می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کرونا با سرفه کردن این ویروس را به دیگران منتقل می‌کنند و انتقال کرونا از طریق تماس مستقیم با فردی که دارای علائم ابتلا به آن است و از طریق قطرات تنفسی و دست دادن و یا لمس اشیایی که فرد مبتلا به آن دست زده است، امکان‌پذیر است.

راههای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری چه در دندانپزشکی و چه در محیط‌ های عمومی دیگر، قرارنگرفتن در معرض ویروس کرونا است. برای این کار بهتر است نکات بهداشتی زیر را رعایت نمایید:

1. دست هایتان را به طور مرتب با آب و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید. برای مثال در بدو ورود به دندانپزشکی و در صورتی که به اشیا اطراف دست زدید بلافاصله دستان خود را بشویید.
  2. در صورتی که دسترسی به روشویی و آب و صابون ندارید از دستمال های مرطوب ضد عفونی کننده استفاده کنید. همراه داشتن پد الکلی نیز کمک کننده است. در برخی از مطب ها و کلینیک ها استند ضد عفونی دست را می توانید پیدا کنید و از آن برای ضد عفونی کردن دست‌ها استفاده کنید.
  3. در صورتی که مشاهده کردید شخصی عطسه کرد فورا دست و صورت خود را بپوشانید و از او فاصله بگیرید.
  4. از نزدیک شدن به افرادی که علائمی مشابه آنفولانزا دارند، خودداری کنید.
  5. از تماس محافظت نشده با حیوانات مخصوصا حیوانات وحشی خودداری کنید.
  6. در تجمعات انبوه حتما از ماسک استفاده کنید و از روبوسی و دست دادن با دیگران بپرهیزید. بنابراین قبل از مراجعه به دندانپزشکی حتما ماسک بزنید.
  7. حفظ فاصله یک متری با کسانی که علائم بیماری دارند ضروری است.
  8. هنگام سرفه یا عطسه ،دستمال جلو دهان گرفته و بعد آن را درون سطل زباله بیندازید.
  9. اشیا یا سطوحی که اغلب لمس می‌کنید مثل موبایل، لپ تاپ و کیف دستی خود را ضدعفونی کنید.
  10. در مکان های شلوغ و حمل و نقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید و دستکش دست کنید.
  11. از لمس چشم و صورت خود به ویژه با دست‌های استرلیزه نشده بپرهیزید.
  12. سعی کنید همواره دستکش یکبار مصرف و ماسک همراه داشته باشید.