چه مراقبت‌هایی را باید بعد از درمان ارتودنسی رعایت نمود؟

نکات اولیه

در طول درمان خود، سعی نمایید تا از خوردن غذاهای سفت خودداری نمایید.

در چند روز اول ارتودنسی، درد یا ناراحتی یک عارضه رایج در درمان ارتودنسی است و این طبیعی است که دندان‌ها در طول درمان ارتودنسی کمی لق شوند زیرا دندان‌ها به موقعیت‌های جدید حرکت می‌کنند. برای کاهش درد و ناراحتی می‌توانید از موم ارتودنسی (Orthodontic Wax) و یا از داروهای مسکن و ضد درد استفاده نمایید.

تمیز کردن اطراف براکت‌ها

باکتری‌های دهان می‌توانند به براکت های ارتودنسی بچسبند و باعث پوسیدگی دندان شوند. مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده برای از بین بردن جرم دندان بسیار مهم است. نخ دندان کشیدن نیز بخشی ضروری از مراقبت روزانه از براکت‌ها است. بهتر است از نخ دندان یا ابزارهای مخصوصی که برای براکت ها طراحی شده‌اند استفاده کنید.

ناحیه مابین دندان و لثه و بین سیم و براکت‌ها مهم‌ترین قسمت برای تمیز نمودن می‌باشد که باید به دقت این نواحی تمیز گردد. در زمان ویزیت، دندانپزشک به دقت این نواحی را بررسی می‌نماید. بی‌توجهی به بهداشت دهان می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامت دهان شود و مجبور شوید زمان بیشتری از براکت‌ها استفاده نمایید و یا باعث ایجاد لکه‌هایی روی دندان‌هایتان شود.

هر دندان را جداگانه تمیز کنید مسواک خود را با زاویه ۴۵ درجه نگه دارید از بالای هر سیم به سمت پایین مسواک بزنید و اطمینان حاصل کنید که تمام پلاک‌ها و مواد زائد از بین رفته باشد.

شل شدگی و افتادن براکت‌ها

براکت‌های ارتودنسی توسط ماده‌ای به نام کامپوزیت به سطح دندان‌های شما وصل (Bond) می‌گردند، پس این احتمال وجود دارد که براکت‌ها از سطح دندان جدا (Debond) شده که اصلا جای نگرانی نیست، ولی این را توجه داشته باشید این مشکل اغلب به دلیل خوردن غذاهای سفت یا چسبنده ایجاد می‌شود در صورت وجود این مشکل به کلینیک مراجعه کنید تا اصلاح شوند زیرا در صورت عدم اصلاح، پروسه درمان را طولانی می‌کند.

جلوگیری از آسیب در حین ورزش

ورزش یکی از دلایل اصلی کنده شدن و شکستگی دستگاه های ارتودنسی می‌باشد. حفاظ‌های مخصوص دهان که از براکت ها محافظت می‌کنند باید هر بار که ورزش انجام می‌شود استفاده شود.

مراجعه منظم برای چکاپ و ویزیت های ماهانه

حتما در زمان‌های تعیین شده برای چکاپ خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل شود که درمان شما پیشرفت داشته است یا خیر و همچنین در صورت نیاز، دستگاه مجدد تنظیم می‌گردد تا درمان به بهترین شکل صورت گیرد. همچنین معاینات روتین برای تشخیص مشکلات و علایم بیماری لثه ضروری است.

آزار و اذیت لب و گونه‌ها

بعد از بستن دستگاه بنا به کیس موردنظر، ممکن است براکت دندانی باعث آزار و اذیت لب یا گونه‌های شما گردد که این امر با گذشت زمان برطرف می‌گردد ولی اگر در ابتدا این عامل باعث ناراحتی شما می‌شود، می‌توانید از یک تکه موم مخصوص ارتودنسی یا آدامس استفاده کرده و آن را به سطح براکت‌های خود بچسبانید.

بلند شدن سیم‌ها

عامل دیگری که باعث ناراحتی شما در ارتودنسی می‌گردد، بلند بودن سیم‌ها در دو طرف یا یک طرف فک شماست. این را بدانید که به مرور زمان به دلیل حرکت‌های ارتودنسی و حرکت دندان‌های شما سیم ارتو دچار حرکت شده و این پیام خوبی است، زیرا دندان‌های شما جابه‌جا می‌گردد، پس اگر سیم‌های شما بلند بودند برای برطرف کردن بلندی آن‌ها به ما مراجعه نمایید.

مراقبت‌های بعد از اتمام دوره ارتودنسی

بعد از اتمام ارتودنسی، زمانی که دندان‌ها در موقعیت جدید و صحیح خود قرار گرفته‌اند و دستگاه ارتودنسی از دهان خارج می‌شود، زمان شروع مراقبت بعد از ارتودنسی است. در این زمان دندان‌ها تمایل دارند به حالت قبلی خود برگردند. بنابراین برای تثبیت دندان‌ها در جایگاه جدید باید مراقبت بعد از ارتودنسی را به طور جدی دنبال کنید.

استفاده از ریتینر (Retainer) و نایت‌گارد (Night Guard)

مهمترین مراقبت بعد از ارتودنسی که نقش مهمی در تثبیت دندان‌ها و جلوگیری از بازگشت به موقعیت قبلی آن‌ها دارد، استفاده مرتب از ریتینرها (نگهدارنده ارتودنسی) است.

نکات مربوط به کامپوزیت چه هستند؟

مواد غذایی رنگ‌دانه‌دار

براکت‌ها توسط کامپوزیت به دندان‌های شما وصل (Bond) می‌گردند و کامپوزیت‌ها، رنگ مواد غذایی را به خود می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌شود بلافاصله بعد از خوردن هرگونه مواد غذایی یا نوشیدنی‌های رنگدانه‌دار مانند قهوه، چای و… دهان خود را با آب فراوان شستشو دهید. این عمل شستشو همچنین باعث می‌گردد که ذرات (Particles) مواد غذایی هم از بین دندان‌های شما و لثه خارج گردد و به سلامت لثه و دندان‌های شما کمک می‌نماید.

مصرف مواد غذایی

بعد از انجام ارتودنسی از گاز زدن سیب، هویج و… با دندان‌های جلویی خود خودداری نمایید و تا می‌توانید مواد غذایی را بهتر است قطعه قطعه کرده و مصرف نمایید، زیرا نیرو (Force) وارد شده از طرف مواد غذایی باعث جدا (Debond) شدن کامپوزیت زیر براکت‌های شما می‌گردد.