برای بررسی تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال ، نیاز به آشنایی با واژه ای به نام دندانپزشکی دیجیتال داریم، دندانپزشکی دیجیتال به این معنی است که برای طراحی پروتز ، آباتمنت و برنامه ریزی ایمپلنت از ابزارهای دیجیتال استفاده کنیم، که شامل پروسه‌ای است که دندانپزشکان را از سیستم‌های راهنمای جراحی بهره مند می‌کند .

در ویدیوی کوتاه زیر تجهیزات دیجیتال از جمله ( اسکنرهای سه بعدی ، نرم افزارهای دندانپزشکی دیجیتال و پرینترهای سه بعدی ) که در مرکز دندانپزشکی دکتر علیرضا رضایی استفاده می‌شود را مشاهده می‌کنید:

 

 

مزیت عمده دندانپزشکی دیجیتال چیست ؟

ساخت روکش‌ها یا ایمپلنت به کمک تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال و بدون دخالت دست از مزیت‌های عمده آن است. در دندانپزشکی دیجیتال، ابتدا توسط اسکنرهای داخل دهانی ، دهان بیمار را اسکن می‌کنند. فایل اسکن شده به لابراتوار و نرم افزارهای خاصی ارسال می‌شود، با CBCT ادغام شده و یک مدل فول آناتومیک با تمام ویژگی‌های فک بیمار را ایجاد می‌کند ، و پس از طراحی به تجهیزات پیشرفته دندانپزشکی دیجیتال شامل چاپگر سه بعدی ارسال می‌شود و در نهایت پروتز، کاستومایز آباتمنت یا سایر قطعات طراحی شده برای بیمار را با دقت بسیار زیاد تولید می‌کنند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از تجهیزات دیجیتال در دندانپزشکی، همه‌ی متخصصان جهت عقب نماندن از فناوری‌های به روز دنیا ، نیاز به استفاده از تجهیزات دیجیتال را در آینده‌ی نزدیک احساس خواهند کرد.